Nowe przepisy dronowe UE 2021 ws. użytkowania dronów

31 grudnia 2020 roku weszły w życie nowe przepisy dronowe, z których wynika, że zdecydowana większość osób, która użytkuje drony stanie się pilotami, czy też operatorami systemu bezzałogowego statku powietrznego (BSP). Jeszcze do niedawna nie obowiązywały tak ściśle określone przepisy – teraz jest już zupełnie inaczej. Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jakie zaszły zmiany!

Dlaczego wprowadzono nowe przepisy dotyczące użytkowania dronów na terenie UE

Każdy z nas doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że prędzej czy później pojawią się regulacje, które dość mocno wpłyną na użytkowników dronów. Były one wręcz niezbędne, a to wszystko dlatego, że w naszym kraju używa się bardzo wiele tych urządzeń - według statystyk jest to nawet 100 tysięcy takich sprzętów! Wśród nich możemy znaleźć niewielkie urządzenia, ale także ogromne drony, które mogą ważyć nawet więcej niż połowa tony. Osoby użytkujące bezmyślnie dronów, wyrządzając przy tym szkody często były anonimowe.

Nie ma co się dziwić, jeśli chodzi o ilość użytkowników - w końcu drony to praktyczne, dobrze wykonane, a także łatwe w obsłudze sprzęty, z których można korzystać w wielu celach. Używają ich najmłodsi, nastolatkowie, a także starsi. Te urządzenia największą popularnością cieszą się wśród profesjonalistów zajmujących się nagrywaniem filmów czy robieniem zdjęć. Dzięki dronom nie trzeba mieć wcale dużo pieniędzy, aby móc cieszyć się profesjonalnym sprzętem. Doskonałej jakości drona możemy nabyć już za kilkaset złotych!

Sprawdź nasze kategorie:

Nieobowiązujące już prawo ws. użytkowania dronów

Prawo, które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2020, mówiło, że drony, które są użytkowane jedynie w celach rekreacyjnych, sportowych lub niekomercyjnych nie wymagają żadnych konkretnych formalności. Mimo tego i tak obowiązywało kilka ograniczeń, których należało przestrzegać. M.in. dotyczyły one tego, że niedozwolone było latanie poza zasięgiem wzroku. Innym ograniczeniem było to, że jeśli dron ważył więcej niż 600 g to musiał być zachowany dystans (w pobliżu ludzi i pojazdów - min. 30 m, a w pobliżu zabudowań i zgromadzeń osób - m.in. 100 m). Ponadto zostało wyróżnionych także kilka stref, w których kategorycznie nie mogły odbywać się loty - zakazane było lataniem m.in. nad portami, czy bankami.

Nowe przepisy dronowe 2021 - jak je interpretować?

hubsan zino 2 obraz 3

O nowych przepisach dronowych mówi się już od bardzo dawna. Początkowo miały zostać one wprowadzone już w czasie wakacji – a dokładniej mówiąc 1 lipca 2020 roku – jednakże wtedy zrezygnowano z tego, czego powodem była epidemia koronawirusa. Zdecydowano się na przełożenie – i tak oto dnia 31 grudnia 2020 przestał obowiązywać podział lotów

Nie istnieją już loty rekreacyjne, sportowe, ani komercyjne. 
Teraz istnieją zupełnie inne trzy kategorie:

Kategoria otwarta

Możliwe są loty dronami, które ważą mniej niż 25 kilogramów. Oprócz tego loty są dopuszczalne jedynie na wysokość do 120 m od najbliższego punktu na ziemi, urządzenie musi znajdować się w bezpiecznej odległości od obiektów oraz ludzi, a także pozostawać w zasięgu wzroku. Ponadto trzeba wiedzieć, że kategoria otwarta dzieli się na podkategorie: A1 (uzyskanie takiego zezwolenia umożliwia loty nad ludźmi), A2 (umożliwia loty blisko ludzi) oraz A3 (z dala od ludzi). Aby zdobyć którekolwiek z tych zezwoleń, należy odbyć odpowiednie szkolenie i zdać egzaminy przez Internet,

Kategoria szczególna

Loty w tej kategorii są lotami, które cechują się większym niebezpieczeństwie niż w powyższej kategorii, dlatego też wymagane są zezwolenia od właściwego organu,.

Kategoria certyfikowana

Aby móc odbywać loty w tej kategorii należy uzyskać certyfikację bezzałogowego systemu powietrznego.

Nowe klasy dronów – ważna informacja

Kolejną nowością, która zaczęła obowiązywać dnia 31 grudnia 2020 roku są klasy dronów – od C0 do C4. To istotne informacja przede wszystkim dla producentów oraz dystrybutorów, jeśli chcą oni, aby urządzenie zostało dopuszczone do sprzedaży.

Większość urządzeń na rynku to drony klasy C0 i C1. Klasa C0 to drony, których waga nie przekracza 250 g, ich maksymalna prędkość lotu wynosi do 19 m/s, a także nie latają one wyżej niż 120 m od miejsca, z którego startują. Natomiast drony klasy C1 to urządzenia, których waga nie przekracza 900 g oraz te sprzęty, które w przypadku zderzenia z głową człowieka generują energię kinetyczną mniejszą aniżeli 80 J. Ponadto ich maksymalna prędkość lotu nie przekracza 19 m/s oraz nie latają one wyżej niż 120 m od miejsca startu.

Jakie drony wymagają rejestracji?

Zgodnie z tym co mówią nam nowe przepisy dronowe, które zaczęły obowiązywać dnia 31 grudnia 2020, małe drony, których waga nie przekracza 250 g, a więc są one klasy C0, mogą obsługiwać osoby bez rejestracji.

Istnieje jeden warunek, który wyklucza większość dronów. W Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) 2019/947 możemy znaleźć taką informację:

Operatorzy bezzałogowych systemów powietrznych rejestrują się jeżeli wykonują operacje w kategorii „otwartej” z użyciem któregokolwiek z następujących bezzałogowych statków powietrznych: 

które mają MTOM (maksymalna masa startowa) wynoszącą 250 g lub więcej lub które w przypadku uderzenia mogą̨ przekazać́ człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli;

które wyposażono w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych, chyba że dany statek powietrzny spełnia wymogi dyrektywy 2009/48/WE;

Podsumowując: latanie dronami C0 możliwe jest bez rejestracji, nawet jeśli urządzenie posiada kamerę zgodnie z informacjami na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

Na rynku możemy znaleźć wiele modeli dronów. Jednym z ciekawszym jest dron Dron MJX Bugs B7W który waży 249 g – i posiada również kamerę, więc jest idealnym urządzeniem na start i bez wymogu rejestracji.

Nowe przepisy a zabawkowe drony

Z tego wszystkiego wynika, że możemy latać dronem nie posiadając zezwolenia pod kilkoma – trudnymi do spełnienia – warunkami. Przede wszystkim dron musi ważyć mniej niż 250 g. Ponadto nie trzeba również rejestrować zabawkowych dronów – czyli wszystkich tych produktów, które są przeznaczone dla osób, które mają mniej niż 14 lat.

Warto też tutaj podkreślić, że drony zabawkowe to jedyne urządzenia, z których mogą korzystać osoby poniżej 14. roku życia. Jeśli chciałyby one korzystać z innych dronów, to jest to możliwe, ale jedynie pod nadzorem dorosłej osoby, która posiada wymagane uprawnienia.

Czy rejestracja użytkowników dronów jest skomplikowana?

Nowe przepisy zawsze łączą się z wieloma wątpliwościami. Obowiązują one od niedawna, dlatego jesteśmy wręcz przekonani, że nadal wiele osób nie wie o nowych przepisach dronowych lub nie do końca wie, jak je interpretować. Mamy dużą nadzieję, że ten artykuł okazał się bardzo przydatny w tej kwestii.

Poza tym warto tutaj podkreślić, że mimo tego, że nowe przepisy dronowe wydają się skomplikowane (w końcu zaszło wiele zmian), to jednak nie ma czym się stresować. Uzyskanie uprawnień pilota czy też operatora bezzałogowego statku powietrznego nie jest wcale trudne. Jedyne co trzeba zrobić to zaliczyć szkolenie przez Internet, a także zdać łatwy test na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dzięki temu właściwie nie musimy wychodzić w ogóle z domu!

Ważne jest, aby dokonać rejestracji jako pilot czy też operator. W ten sposób uzyskamy indywidualny numer rejestracyjny, dzięki któremu możliwa będzie nasza identyfikacja. Trzeba tutaj podkreślić, że rejestracji nie podlega żaden konkretny drona, a jedynie należy oznaczyć urządzenia swoim własnym numerem. Rejestracja ruszyła dnia 31 grudnia 2020. Wymagany wiek do uzyskania uprawnień to 14 lat.

Ponadto wiele osób korzystających z dronów w celach zarobkowych zastanawia się, czy muszą one ponownie zaliczyć kurs. Mamy tutaj dobrą informacją - nie jest to konieczne, jedyne co to wystarczy aktualizacja wcześniej zdobytych kwalifikacji.

Drony nowe przepisy – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej prezentujemy listę najpopularniejszych pytań i odpowiedzi związanych z użytkowaniem dronów w świetle nowych przepisów. 

Informacje o nowych przepisach dronowych - skąd można je pozyskać?

Osoby, które chcą uzyskać więcej informacji o nowych przepisach powinny zajrzeć na stronę ULC, zakładka /drony/wdrażanie przepisów: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue

Gdzie można zarejestrować drona i przejść szkolenie?

Na stronie: https://drony.ulc.gov.pl

Czy istnieje obowiązek rejestracji każdego drona?

Nie istnieje obowiązek rejestracji każdego drona. Nowe przepisy dronowe mówią przede wszystkim o obowiązku rejestracji operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego (BSP), który wykonuje operacje zaliczane do kategorii ,,otwartej” i ,,szczególnej”. Każdy operator systemu bezzałogowego statku powietrznego ma obowiązek umieszczenia numeru rejestracyjnego na każdym urządzeniu.

Czy można zarejestrować dziecko jako operatora?

Zgodnie z tym co mówią nowe przepisy osoby niepełnoletnie, które ukończyły 14 lat mogą zarejestrować się w rejestrze operatorów pod warunkiem uzyskania zgody opiekuna prawnego.

Rejestracja jako operator - jak to zrobić?

Aby zarejestrować się jako operator, wystarczy wejść na stronę internetową Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Rejestracja jest możliwa od dnia 31 grudnia 2020 roku.

Latanie dronem nad swoją posesją - co trzeba zrobić?

Latanie dronem nad swoją posesją jest możliwe poprzez zastosowanie się do ogólnych przepisów dotyczących wykonywania lotów w danej przestrzeni powietrznej. Zanim rozpocznie się lot, należy sprawdzić, jakie istnieją ograniczenia przestrzeni - można tego dokonać poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub też użyć do tego dedykowaną aplikację.

Lataniem dronem w mieście - co trzeba zrobić, aby było to możliwe?

Latanie dronem w mieście w kategorii otwartej możliwe jest jedynie w zasięgu wzroku oraz do wysokości 120 m. Natomiast jeśli chodzi o kategorię szczególną, to niezbędna jest zgoda czy też złożenie deklaracji w ULC - warunki lotów są ustalone na podstawie analizy danego ryzyka.

Zarabianie poprzez latanie dronem - co należy zrobić?

W przepisach Unii Europejskiej nie znajdziemy szczegółowych informacji dotyczących warunków wykonywania lotów w celach zarobkowych. Ich wykonywanie jest uwarunkowane analizą ryzyka, odległością od osób, a także masą BSP. Aby dowiedzieć się, jakie warunki należy spełniać, aby móc zarabiać poprzez latanie dronem, należy zapoznać się z nowymi podziałem kategorii lotów (takie informacje znajdują się powyżej).

Czy dzieci mogą latać dronami?

Dzieci, które nie ukończyły jeszcze 14. roku życia mogą latać jedynie zabawkowymi dronami (w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE). Mogą także latać innymi urządzeniami, lecz tylko pod nadzorem dorosłej osoby.

Szkolenie - czy jest ono konieczne, aby móc latać dronem?

Nie obejdzie się bez szkolenia, jeśli mamy zamiar latać dronem, który waży więcej niż 250 g. W takim przypadku konieczne jest szkolenie online, a także zaliczenie testu online.

Czy niezbędne są badania lekarskie?

Nowe przepisy dronowe mówią, że nie są wymagane żadne badania lekarskie.

Ile lat musi skończyć dziecko, aby mogło zostać operatorem?

Operatorami mogą zostać osoby, które ukończyły 14. rok życia.

Od jakiego wieku można zrobić uprawnienia?

Zgodnie z nowymi przepisami należy ukończyć 14. rok życia, aby móc zrobić uprawnienia.

Mam drona, czy będzie można nim latać po 31 grudnia 2020 r.?

Istnieją przepisy przejściowe, które dają możliwość operatorom wykonywania lotów dronami, których nie przystosowano do nowych przepisów UE. Należy zapoznać się z nimi.

Gdzie można latać dronem w Polsce - w jakim miejscu to sprawdzić?

Są dwa sposoby na to, aby sprawdzić, w jakich miejscach możliwe jest latanie dronem. Jednym z nich jest odwiedzeniem strony Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, gdzie znajduje się mapa przestrzeni powietrznej. Inną możliwością jest skorzystanie z aplikacji DroneRadar, która jest podłączenia to PansaUTM, czyli platformy, która realizuje koordynację ruchu bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej.

Obowiązek rejestracji drona w kategorii otwartej - czy istnieje?

Zgodnie z nowymi przepisami obowiązek rejestracji dotyczy operatorów dronów, których wykonują operację z zastosowaniem dronów, których maksymalna masa startowa wynosi 250 g lub więcej albo które w przypadku uderzenia mogą przekazać człowiekowi energię powyżej 80 dżuli.

Niezbędne uprawnienia w kategorii otwartej - co do nich zaliczamy?

Osoby latające dronami w kategorii otwartej mają obowiązek rejestracji. Oprócz tego muszą one przejść szkolenie przez Internet, a także zdać test.

W jakim miejscu można odbyć szkolenie w kategorii otwartej?

Zarówno szkolenie, jak i egzamin przeprowadzane są przez Internet na stronie internetowej ULC.

Szkolenie w kategorii otwartej - jak ono przebiega?

Osoby latające dronami, które spełnią wymagania podkategorii A1 oraz są lżejsze niż 250 g nie muszą odbywać szkolenia online, ani zdawać egzaminu. Natomiast w przypadku kategorii A1/A1/A3 niezbędne są oba elementy - zarówno szkolenie, jak i test. Ponadto w przypadku kategorii A2 niezbędne jest też stacjonarne dodatkowe zaliczenie egzaminu teoretycznego i ukończenie praktycznego szkolenia w trybie samokształcenia.

Egzamin w kategorii otwartej - na co należy się przygotować?

W kategorii otwartej wyróżniamy trzy podziały - czyli A1, A1, A1. Jeśli chodzi o egzamin w podkategorii A1 i A3 to obejmuje on 40 pytań wielokrotnego wyboru z kilku dziedzin takich jak m.in. bezpieczeństwo lotnicze, ograniczenia korzystania z przestrzeni powietrznej, ogólna wiedza na temat systemów BSP, procedury operacyjne, ograniczenia możliwości człowieka, ochrona prywatności i danych, bezpieczeństwo, ubezpieczenie, czy regulacje lotnicze.

Natomiast jeśli chodzi o egzamin podkategorii A2 to należy przygotować się na 30 pytań wielokrotnego wyboru, które mają na celu ocenę wiedzy pilota drona na temat technicznych oraz operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi. Pytania dotyczą przede wszystkim meteorologii, osiągów systemu BSP w locie i technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi.

Jakie są podkategorie w kategorii otwartej?

Kategoria ,,otwarta” podlega podziałowi na trzy podkategorie. Są to A1, A2 oraz A3. W kategorii otwartej dopuszcza się jedynie użytkowanie dronów, których maksymalna masa startowa jest mniejsza niż 25 kilogramów, które dzielą się na klasy takie jak C0, C1, C2, C3, C4, a także drony, które są samodzielnie budowane. Co jest również ważne - ich maksymalna wysokość nie przekracza 120 m, a podczas lotu zachowana jest bezpieczna odległość od osób.

Podkategoria A1 umożliwia wykonywanie lotów dronami w klasie C0, (max. 250 g), C1 (max. 900 g) oraz tymi, które buduje się samodzielnie (max. 250 g) przy największej prędkości do 19 m/s. Możliwy jest też przelot nad osobami postronnymi (choć tutaj obowiązują drobne ograniczenia). Należy jednak pamiętać, że kategorycznie zabronione jest latanie nad zgromadzeniami osób. Ponadto kategoria C1 wymaga ukończenia szkolenia online i zaliczenia testu.

W przypadku podkategorii A2 wykonuje się loty dronami w klasie C2 (do 4 kg). Obowiązuje zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób. Należy przestrzegać minimalnej odległości poziomej od osób - czyli 30 m lub 5 m, jeśli dron ma funkcję ograniczającą prędkość lotu. Oprócz tego istnieje obowiązek ukończenia szkolenia przez Internet, samokształcenia praktycznego, czy zdania egzaminu teoretycznego pod nadzorem.

Jeśli natomiast chodzi o podkategorie A3 to obejmuje loty wykonywane dronami w klasie C3, C4 i tymi, które są samodzielnie budowane (do 25 kg). Podobnie jak powyżej obowiązuje zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób. Trzeba też trzymać minimalną odległość poziomą od osób i zabudowy - 150 m. Istnieje również obowiązek ukończenia szkolenia online oraz zaliczenie egzaminu online, który dotyczy wiedzy teoretycznej.

Kategoria otwarta - jakie drony są dopuszczalne?

W tej kategorii możliwe są loty dronami z klasy C0, C1, C2, C3, C4 oraz własną konstrukcją. Podsumowując, zdania dotyczące nowych przepisów dronowych są dość podzielone. Niektórzy uważają, że są one potrzebne, a inni, że nie mają one żadne sensu. Cóż, każdy ma prawo do swoje własnego zdania, lecz uważamy, że nowo wprowadzone przepisy wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwa, co jest niezwykle ważne.

2 comments

  1. Drony zabawkowe zgodne z dyrektywą 2009/48/WE poniżej 250g nie wymagają rejestracji nawet jeśli posiadają kamerę. Taka informacja znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego m.in. w części “Czy mój dron zalicza się do zabawek?” a także na stronie EASA | European Union Aviation Safety Agency, więc w tym artykule znajduje się błąd.

    1. Dziękujemy, wpis tworzyliśmy na samym początku, kiedy powstała ustawa. Dokonaliśmy edycji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Darmowa dostawa

DARMOWA DOSTAWA przy dowolnych zakupach w naszym sklepie internetowym.

Zwrot towaru

Bezproblemowy oraz prosty zwrot towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny.

Gwarancja dystrybutora

Wszystkie towary oferowane w naszym sklepie posiadają gwarancję dystrybutora.

SSL Bezpieczne zakupy

Wszelkie transakcje dokonywane w naszym sklepie są szyfrowane protokołem SSL.